Bagaimanakah
untuk menetapkan kadar keuntungan dan kerugian dalam akad syirkah dan
mudharabah?
Dari segi bahasa
(etimologi) syirkah bererti ikhtilath (percampuran), iaitu
bercampurnya satu harta dengan harta yang lain, sehingga tidak boleh dibezakan
antara keduanya. Selain itu, perkataan syirkah itu digunakan oleh umat Islam
untuk sebuah transaksi perkongsian dalam dunia perniagaan.[1]
Secara syara’ (terminologi)
menurut Syafi’iyah syirkah ditakrifkan sebagai ketetapan hak
pada sesuatu yang dimiliki oleh dua orang atau lebih dengan
cara yang masyhur (diketahui).[2]
Manakala menurut Malikiyah pula ialah perkongsian adalah
izin untuk mendayagunakan (tasharruf) harta yang
dimiliki dua orang secara bersama-sama oleh keduanya, iaitu
keduanya saling mengizinkan kepada salah satunya
untuk mendayagunakan harta milik keduanya, namun
masing-masing memiliki hak untuk ber-tasharruf (pengaturan)”. [3]
Kemudian menurut Hanafiyah syirkah merupakan ungkapan tentang
adanya transaksi (aqad) antara dua orang yang bersekutu pada pokok
harta dan keuntungan.[4]
Menurut Hanabilah menyatakan syirkah ialah perhimpunan
adalah hak atau pengelolaan harta (tasharruf)”.
Manakala
menurut bahasa, perkatan mudharabah berasal dari adh-dharbu fil
ardhi, iaitu melakukan perjalanan untuk berniaga. Mudharabah disebut juga
qiradh, berasal dari kata qardh yang berarti qath (sepotong), karena pemilik
modal mengambil sebagian dari hartanya untuk diperdagangkan dan ia berhak
mendapatkan sebagian dari keuntungannya.
Menurut
istilah fiqh, kata mudharabah adalah akad perjanjian antara kedua belah pihak,
yang salah satu dari keduanya memberi modal kepada yang lain supaya
dikembangkan, sedangkan keuntungannya dibagi antara keduanya sesuai dengan
ketentuan yang disepakati.[5]
Para fuqaha
Mesir yang bermazhab Syafi’i dan Maliki berpendapat
bahwa syirkah dibagi menjadi empat jenis iaitu Syirkah
‘Inan, Syirkah Mufawidhah, Syirkah Abdan/A’mal dan Syirkah Wujuh.[6]
Berikut adalah
cara pembahagian keuntungan dan kerugian mengikut jenis syirkah :
- Syirkah ‘inan
Iaitu kerjasama antara
dua orang dalam harta yang dimiliki untuk berdagang secara
bersama dan membahagi keuntungan dan kerugian bersama-sama. Begitu juga
dalam pembahagian hasil keuntungan, setiap ahli memperolehi jumlah yang sama dan
terdapat juga yang memperolehi jumlah berbeza bergantung kepada persetujuan yang
mereka buat dan bersesuaian dengan syarat. Manakala cara untuk menentukan kerugian adalah
berdasarkan kepada modal yang diberikan sebagaimana disyaratkan di
dalam kaedah : “Keuntungan didasarkan kepada persyaratan yang ditetapkan oleh
keduanya, sedangkan kerugian atau pengeluaran didasarkan kepada kadar
harta keduanya”.
- Syirkah mufawidhah
Mufawidhah bermaksud persamaan.
Dinamakan mufawidhah kerana harus ada kesamaan dalam modal, keuntungan dan kerja.
Syirkah
mufawidhah adalah akad dua orang atau lebih untuk
bersyarikat dengan syarat memiliki kesamaan dalam
jumlah modal, penentuan bagi keuntungan dan dari segi pengolahan
(kerja). Ulama Hanafiyah membolehkan perkongsian jenis ini
berdasarkan hadis Rasulullah SAW : “Samakanlah modal kalian sebab hal
itu lebih memperbesar barakah”.[7]
- Syirkah abdan (a’mal)
Perkongsian
a’mal adalah gabungan dua orang atau lebih untuk menerima suatu pekerjaan yang
akan dilakukan bersama-sama. Kemudian keuntungan akan dibahagikan di antara
keduanya dengan menetapkan persyaratan tertentu. Perkongsian jenis ini terjadi,
misalnya di antara dua orang penjahit, tukang besi dan lain-lain. Perkongsian
ini disebut juga dengan perkongsian shana’i dan taqabbul.[8].
- Syirkah wujuh
Perkongsian
wujuh adalah kesatuan dua pemimpin dalam pandangan masyarakat tanpa modal,
untuk membeli barang secara kredit dan akan menjualnya secara tunai, kemudian
keuntungan yang diperoleh dibahagi antara mereka dengan syarat tertentu. Dinamakan
wujuh kerana tidak terjadi jual beli secara kredit jika keduanya tidak dianggap
sebagai pemimpin dalam pandangan masyarakat. Perkongsian ini juga dikenali sebagai
bentuk perkongsian kerana adanya tanggungjawab bukan kerana modal atau
pekerjaan. Ulama Hanafiyah dan Hanabilah membolehkan jenis perkongsian ini
sebab mengandungi unsur adanya perwakilan dari seseorang kepada rakan kongsinya
dalam penjualan dan pembelian. Kedua-duanya dibolehkan untuk mendapatkan
keuntungan masing-masing ½ atau lebih dari ½ sesuai dengan persyaratan yang
disepakati kedua-dua belah pihak. Keuntungan harus diukur berdasarkan tanggung
jawab, tidak boleh dihitung melebihi kadar tanggungan masing-masing. Pendapat
ini didasarkan pada hadis, Rasulullah Saw : “(Bahagian) orang-orang Islam
bergantung pada syarat yang mereka (sepakati)”.[9]
Dalam pembahagian keuntungan dan kerugian di dalam konsep
mudharabah perlu melihat kepada hal-hal berikut:
- Keuntungan
berdasarkan kesepakatan dua belah pihak, namun kerugian hanya ditanggung
pemilik modal.[10]
Ibnu Qudamah dalam Syarhul Kabir menyatakan: “Keuntungan sesuai
dengan kesepakatan berdua.” Lalu dijelaskan dengan pernyataan: “Maksudnya
dalam seluruh jenis syarikat dan hal itu tidak ada perselisihannya dalam Al
Mudharabah murni.” Ibnul Mundzir menyatakan: “Para ulama bersepakat
bahwa pengelola berhak memberikan syarat atas pemilik modal 1/3 keuntungan
atau ½ atau sesuai kesepakatan berdua setelah hal itu diketahui dengan
jelas dalam bentuk persen.” [11]
- Pengelola
modal hendaknya menentukan bagiannya dari keuntungan. Apabila keduanya
tidak menentukan hal tersebut maka pengelola mendapatkan gaji yang umum
dan seluruh keuntungan milik pemilik modal (investor).[12]
Ibnu Qudamah menyatakan: “Diantara syarat sah Mudharabah adalah
penentuan bahagian pengelola modal kerana ia berhak mendapatkan keuntungan
dengan syarat sehingga tidak ditetapkan kecuali dengannya. Seandainya
dikatakan: Ambil harta ini secara mudharabah dan tidak disebutkan (ketika
akad) bagian pengelola sedikitpun dari keuntungan, maka keuntungan
seluruhnya untuk pemilik modal dan kerugian ditanggung pemilik modal
sedangkan pengelola modal mendapat gaji umumnya. Inilah pendapat Al
Tsauri, Al Syafi’i, Ishaaq, Abu Tsaur dan Ashhab Al Ra’i (Hanafiyah).”[13]
Beliaupun merajihkan pendapat ini.
- Pengelola
modal tidak berhak menerima keuntungan sebelum menyerahkan kembali modal
secara sempurna. Bererti tidak seorang pun berhak mengambil bahagian
keuntungan sampai modal diserahkan kepada pemilik modal, apabila ada
kerugian dan keuntungan maka kerugian ditutupi dari keuntungan tersebut, baik
kerugian dan keuntungannya dalam satu kali atau kerugian dalam satu
perniagaan dan keuntungan dari perniagaan yang lainnya atau yang satu
dalam satu perjalanan niaga dan yang lainnya dalam perjalanan lain. Kerana
makna keuntungan adalah lebihan dari modal dan yang tidak ada lebihannya
maka bukan keuntungan. [14]
- Keuntungan
tidak dibahagikan selama akad masih berjalan kecuali apabila kedua pihak
saling meredhai dan sepakat.[15]
Ibnu Qudamah menyatakan: “Keuntungan jika jelas dalam mudharabah, maka
pengelola tidak boleh mengambil sedikitpun darinya tanpa izin pemilik
modal.
0 comments:
Post a Comment