Sunday, November 28, 2010

Kisah Seorang Suami Yang Setia & Pesanan Isteri ^_^


Alhamdulillah syukur...akhirnya masuk ke fasa ke 2 peperiksaan akhir bagi semester ni...baru saja lepas 3 subjek fasa pertama minggu lepas...untuk minggu ni ada 3 lagi subjek menanti...yang paling tak suka 1 hari 2 subjek..pecah kepala nak 'study'...bosan-bosan asyik tengok buku saja terbaca satu kisah kt satu blog. Tajuknya amat menarik, sekali baca rupanya agak kelakar. Ingatkan cerita sedih la mula-mula. Kalau para pembaca nak baca kisah tu boleh la baca kat bawah ni..jangan menangis pula hehe...satu lagi saya nak berkongsi dengan para pembaca semua sebuah lagu nasyid dari kumpulan Wildan...sangat 'best' sila hayati liriknya ya buat semua isteri dan bakal-bakal isteri...suami pun boleh juga kalau nak hayati tak salah. Jangan taksub sudah la..


Teringat pula zaman sekolah dulu saya sangat suka nasyid. Kalau kat rancangan Nasyid Minggu Ini (NMI) yang ke udara setiap hari Ahad jam 6 petang kat RTM1 tu mesti tak 'missed'nya la...kalau 'missed' pun sanggup tengok siaran ulangan dia jam 6.30 pagi hari Isnin sebelum pergi sekolah. Sampai 2 kali juga la emel saya dibacakan dalam rancangan tu. Peminat setia kononnye...lagi-lagi kumpulan nasyid In-Team.. memang minat sangat la masa tu..Ingat tak kalau zaman-zaman sekolah kan meja-meja 'student' dalam kelas tu akan dibalut dengan kertas bunga-bunga la lepas tu dibalut lagi dengan plastik untuk elak dari basah dan kononnye untuk diselitkan nota-nota ke kat atas meja tu, sekali meja saya pula penuh dengan gambar kumpulan nasyid In-team dengan lirik lagu nasyid dia sekali. Ada pula budak-budak asrama ni yang dengki, bila 'time prep' petang duduk-duduk 'study' kat meja orang tangan tu gatal sangat usik-usik gambar atas meja tu yang paling geram siap ade yang ambil a.k.a curi la...

Sekarang ni,saya masih lagi minat dengar nasyid tapi tak la 'gila' macam kat sekolah dulu. Sekarang ni lebih suka kat lagu-lagu macam Maher Zain..Samy Yusuf...nasyid yang taraf 'international' sikit la. Mana tak nya, kat rumah adik pasang Maher Zain..naik kereta pun Maher Zain...bukak radio Hot.fm pun ade Maher Zain...kat kolej pun Maher Zain lagi...macam-macam...okla selamat membaca cerita kat bawah ni. Rugi tau tak baca..Nak sambung 'study' ni...doakan saya cemerlang dalam 'Final Exam' kali ini. Yang penting doakan saya jadi rajin...sebab saya memang malas nak 'study'. Ok ilal liqa' =)

........................................................................................................................................

Al kisah bermula...

Seorang suami baru kematian isteri yang amat dikasihinya. Ketika suasana kesedihan di tanah perkuburan, sesudah imam membaca talkin, si suami terus menyiram air mawar, bukan satu cerek atau satu jar seperti kebiasaan orang, malah terus satu baldi.

Para hadirin merasakan tindak tanduk itu membayangkan betapa kasihnya suami ini kepada isterinya. Ramai yang menitiskan air mata melihat senario romantik itu. Tak kurang juga ramai daripada para hadirin yang berbisik di hati masing-masing betapa bernasib baik arwah mendapat suami yang begitu setia dengan kasih sayang yang sedemikian solid.

Namun bagi kenalan rapat, tindak tanduk si suami ini mula menimbulkan tanda tanya apabilasetiap pagi, tengahari dan malam si suami itu masih menyiram air di pusara arwah isterinya, bukannya secerek malah masih sebaldi serta ditaburkan baja. kadang-kadang mereka mendapati beliau membawa kanta sambil meninjau dengan penuh teliti seolah-olah membuat kajian di atas tanah tersebut. Malah beberapa hari kemudian mereka telah melihat beliau memasang sprinkler di atas tanah perkuburan tersebut.

Apabila sudah masuk dua minggu amalan aneh ini berterusan, maka ada yang membuka mulut bertanya dan sekali gus ingin menasihati kerana bimbang taku-takut si suami ini semakin hilang akal lantaran kerinduan yang teramat sangat.

Apabila ditanya, si suami menjawab :

"Arwah isteriku telah berpesan, jika beliau meninggal dunia, janganlah kahwin lain sehingga rumput atas kuburnya tumbuh. Itulah sebabnya aku terpaksa siram sedemikian rupa untuk memastikanb rumput agar cepat tumbuh".

0 comments:

Post a Comment