Saturday, May 21, 2016

Philips Pressure Cooker : Resepi Sup Ekor Jawa

Sebelum ni aku pernah post pasal Philips Slow Juicer 
Kali ni nak share pasal Philips Pressure Cooker. Untuk makluman, ni bukan segmen tajaan haha! sapelah daku ni tak layak pulak Mr.Philips nak taja. Macam biasa kalau nak cari 'toys' aku kena buat resarch n survey dulu. Dan macam biasa hasil dari survey mestilah yang kena dengan bajet & mampu milik. Di kala orang tengah sibuk2 dengan Noxxa yang berharga RM700++ tu. Siap boleh installment bagai. Aku pun survey la kat mudah.my & carousell. Tapi kecewa...sebab range harga yang preloved pun still RM500++. Husband aku pun advice suruh cari brand lain sebab dia kata Noxxa tu produk Amway yang ala2 direct selling ni selalunya harganya yang mahal tak menjamin kualiti (tu Mr.H kata ye bukan aku heh!). 

Noxxa - gambar ehsan en.google
Hasilnya aku dapat Philips Pressure Cooker 6l dari seller di mudah.my. Harga pasaran paling murah aku jumpa kat 11street.my RM360++ exclude postage. Sebelum ni promo kat Homepro IOI Mall pun around harga tu jugak. Tapi alhamdulillah aku dapat RM300 je dari seller yang baik hati tu. Condition very new, still under warranty 2 years. Dia dapat lucky draw & tak reti nak guna. 


Nasihat aku korang kalau nak cari barang yang bajet2 ni cari dulu online. Banyak tempat contoh fav aku mudah.my, & carousell. Ada rezeki dapat barang yang baru dengan harga yang lebih murah. Sama dengan Philips Slow Juicer aku beli dulu.

Projek pertama aku dengan new toy aku ni ialah Sup Ekor...yummy! kalau beli kat kedai memang tak puas hati. Mahal & sikit. Balik je dari self pickup kat Meru terus pi Tesco Setia Alam cari ekor. Sampai je rumah terus google resepi sup ekor. Bertuah betul dapat resepi dari 1 blog ni yang share resepi sup ekor guna Philips Pressure Cooker. Yela..selalu orang share resepi periuk Noxxa je. Big Thanks to sis Ujie Othman for the sharing.

Untuk post kali ni nak share resepi sup ekor jawa. Resepi sis Ujie Othman Sup Ekor Ala Thai...Aku punya ubah jadi Jawa. Sebab aku buat pedas (letak cili api banyak) & tak letak limau/lemon sebab suami aku memang suka sangat makan pedas & dia tak suka sup thai yang ada masam2 tu.

==================
SUP EKOR JAWA
==================

Bahan-bahan :

1. Ekor lembu (sekitar 500gram)


2. Tiga sudu besar bawang blend / Bawang besar - 2 biji + Bawang putih - 1 ulas (hiris halus)


3. Halia seinci (hiris halus)


4. Serai - 1 batang dititik (aku guna 2 sebab kecik serainya)


5. Tomato (jika besar 1biji, potong 4)


6. Cili padi - belah dua (saya letak le
bih 12 biji)

7. Kayu manis (2 batang)

8. Bunga lawang (2 biji)

9. Buah pelaga (2 biji)

10. Bunga cengkih (4 biji)

11. Daun seleri (hiris)

12. Bawang goreng

13. Air secukupnya

14. Garam secukupnya


15. Lada hitam secukupnya

16. Sedikit minyak untuk menumis



Bahan-bahan yang diperlukan (basuh siap ye)

Bawang blend (aku memang blend bawang merah + putih siap2 letak dalam fridge senang nak masak)

1) On BAKE mode (guna Bake - Fish). 
Biarkan periuk tak bertutup, masukkan sedikit minyak, dah panas tumiskan bawang blend dan serai. 

2) Bila bawang dah keemasan, masukkan  halia, kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga. Tumis hingga naik bau. 

3) Masukkan ekor lembu, tumis sekejap. Pastu masukkan cili api, air, garam dan lada hitam secukupnya (yang nak kurang pedas masukkan cili lepas tekanan dilepaskan nanti). Gaul2 sikit. kemudian OFF BAKE mode.

4) Tutup periuk, pastikan tombol pada SEAL. ON pulak BEEF/MUTTON mode. 
Tambah KPT (keep pressure time) kepada 60 minit. START.

5) Bila masa dah time!, lepaskan tekanan (stim) slow2 & careful ye...(saya guna kain untuk tutup bahagian tekanan keluar dan sudip yg panjang, tolak tombol sedikit demi sedikit - follow petua sis Ujie Othman).

6) Kemudian buka tutup periuk dan ON BAKE mode - Fish sekali lagi. Masukkan bahan akhir - tomato dan daun seleri. Tambah lada hitam serta garam secukup rasa (sekiranya kurang). Kacau seketika. Siap dan OFF.
Tabur sedikit bawang goreng dan daun sup/daun seleri.



Ni diaa....
Sup Ekor Jawa yang 1st time aku masak! Kena puji lagi dengan Mr.H. 
Al maklumlah fav dia... Dia yang mengajar aku makan sup ekor ni. Sebelum ni dari kecik tak pernah terdedah pun dengan kesedapan & kenikmatan sup ekor haha!

Makan sup jadi tak lengkat kalau takde sambal kicap. Cara aku buat sambal kicap ambil cili beberapa ketul ikut korang nak pedas mana. Ambil 1 ulas bawang putih. Tumbuk dua2 bahan ni. Aku malas tumbuk aku ketuk je bawang n hiris cili. Panaskan pan tanpa minyak, masukkan cili+bawang putih gaul2 jangan sampai hangit pulak. Lepas tu masukkan kicap gaul2 sikit, tuang dalam mangkuk dan hidang.




Semoga bermanfaat... SHARING is CARING


2 comments:

Ujie Othman said...

wah..nampak sedap tu! Tahniah!!! seronok berPPC kan...hidup lebih indah! cewahh

pasni kena share resepi2 lain jugak, kurang sgt blogger share cara memasak dgn PPC ni.

Unknown said...

If you're trying to lose pounds then you certainly need to jump on this brand new custom keto diet.

To produce this keto diet, certified nutritionists, personal trainers, and professional cooks united to produce keto meal plans that are effective, decent, money-efficient, and satisfying.

From their grand opening in early 2019, hundreds of people have already remodeled their figure and well-being with the benefits a proper keto diet can give.

Speaking of benefits; clicking this link, you'll discover 8 scientifically-tested ones provided by the keto diet.

Post a Comment