Monday, November 21, 2011

Mock Trial Acara Mal 2011 : Kes Tuntutan Harta Sepencarian & Sijil Faraid

Dijemput untuk menyaksikan Mock Trial bersempena subjek 
Undang-undang Acara Mal IUEL 3102
 yang akan berlangsung pada 
24 November - 15 Disember 2011 
bertempat di 
Moot Court Aras 1 Blok A, APIUM...
yang mana melibatkan kes syariah iaitu tuntutan Harta Sepencarian oleh plaintif Muna Safi dan juga permohonan Sijil Faraid si mati Mawla Ghais oleh pihak defenden Hudu'ul Ain....



KRONOLOGI & FAKTA KES

          Sebelum berkahwin dengan Mawla Ghais muna safi berkerja sebagai guru tadika dan mempunyai simpanannya sendiri.Setelah berkahwin pada 14 Februari 1982 dia tetap meneruskan pekerjaanya.Dalam tempoh perkahwinan tersebut dia telah menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri dengan sempurna walaupun perkahwinan tersebut tidak diserikan dengan cahaya mata. Dalam tempoh perkahwinan mereka Mawla Ghais mula berjinak-jinak dalam perniagaan dengan mengusahakan ternakan ikan air tawar dan juga tanaman kelapa sawit. 

          Sebagai isteri dia menyokong penuh apa yang dilakukan oleh suaminya. Kadang-kadang dia juga menghulurkan modal kepada suaminya apabila suaminya kesempitan wang dalam perniagaanya. Muna safi tidak kisah asalkan dia dapat membantu dan meringankan beban suaminya. Berkat ketekunan suaminya dan semangat yang ditiup oleh muna safi buat suaminya perniagaan Mawla Ghais makin meningkat dari hari ke hari. Dari rumah papan yang yang dihuni pada awal perkahwinan bertukar kepada rumah, batu dari motosikal bertukar kepada kereta. Setiap hasil keuntungan perniagaan yang diperolehi akan disimpan ke dalam Akaun Tabung Haji. Sebagai pelaburan untuk masa depan Mawla Ghais telah membeli beberapa lot tanah antaranya :

i) Sebuah hartanah beralamat di No.21 Jalan 3/9 Sunway Rahman Putra,Sg.Buloh 
ii) Sebuah hartanah beralamat di No.1 Jalan Desa 8/6 Cofield Rahman Putra, Sg. Buloh.

iii) Ladang Kelapa Sawit seluas 300 hektar yang berada di Sitiawan, Perak
iv) Tanah seluas 1 ekar di Kg. Abdulullah Hukum, Kuala Lumpur

          Namun panas yang disangka sampai ke petang rupa-rupanya hujan di tengah hari. Dalam diam Mawla Ghais main kayu tiga dengan wanita lain. Hatinya hancur saat mengetahui kecurangan suaminya, dirasakan segala pengorbannya selama ini tidak dihargai. Hanya sahabat baiknya sahaja tempat untuk dia mengadu dan meluahkan rasa. Akhirnya rumahtangga yang dibina selama ini runtuh hanya dengan sekali lafaz di hadapan Hakim Mahkamah Syariah Kuala Lumpur pada 22 Februari 1990 . Muna safi membawa hatinya yang hancur ke negeri lain. Baginya biarlah duka semalam berkubur disitu, tidak mahu di ungkit lagi.

          Selepas bercerai dengan muna safi Mawla Ghais telah bernikah dengan Hudu’ul Ayn pada tahun 1990 dan dikurniakan seorang anak lelaki yang bernama Insaful Qabul bin Mawla Ghais yang dilahirkan pada 19 november 1991. Perkahwinan mereka bahagia, namun dalam tempoh perkahwinan tersebut Hudu’ul Ayn tidak mengetahui bahawa suaminya pernah berkahwin sebelum berkahwin dengannya. Perniagaan Mawla Ghais semakin maju sehingga dia menjadi seorang ahli perniagaan yang Berjaya. Dari perniagaan yang berasaskan ternakan, Mawla Ghais mula melebarkan perniagaannya dengan mengeksport produk keluarannya sendiri ke negara-negara jiran

          Pada 14 Jun 2011 Mawla Ghais telah meninggal dunia. Berita kematian Mawla Ghais disiarkan dalam akhabar. Takdir allah Muna Safi terbaca mengenai berita tersebut. Meskipun 20 tahun telah berlalu namun dia tahu masih ada sesuatu yang belum selesai antara dia dengan Mawla Ghais, sesuatu yang sepatutnya menjadi haknya. Sesuatu yang sepatutnya dia tuntut 20 tahun dahulu. Muna safi merasakan bahawa dia layak untuk mendapatkan sebahagian daripada harta peninggalan Mawla Ghais walaupun tindakannya untuk menuntut harta tersebut agak terlamabt.


         Muna safi menganggap tanpa pertolongannya dahulu terhadap Mawla Ghais mana mungkin Mawla Ghais mampu membina empayar perniagaanya. Langkah yang di ambil oleh muna safi ialah berjumpa dengan peguam syarie untuk mendapatkan khidmat nasihat dan menuntut sebahagian dari harta tersebut. Antara yang menjadi tuntutan muna safi ialah tanah-tanah yang dibeli oleh Mawla Ghais, wang simpanan akaun tabung haji dan juga dua buah kereta. Kesemua asset-aset tersebut adalah diperolehi dalam tempoh perkahwinan mereka sebelum bercerai melainkan dua buah kereta tersebut. Bagi muna safi kereta tersebut adalah miliknya walaupun ianya diperolehi bukan dalam tempoh perkahwinannya kerana tanpa usaha dan sumbangan modal yang diberi kepada Mawla Ghais mana mungkin Mawla Ghais mampu memiliki kereta tersebut dan juga aset-aset lain.

0 comments:

Post a Comment