Thursday, December 25, 2014

Mahkamah = Peguam

Assalamualaikum kepada semua pelawat & pembaca blog saya.
Dah lama rasanya tak menulis hal-hal peribadi kat post dalam blog ni.
Sekarang dah sampai bulan Disember 2014 lagi sikit lagi kita akan masuk tahun baru 2015.
Bulan lepas genap setahun berkerja di mahkamah.
Orang ramai bila sebut kerja kat mahkamah orang pasti akan kata kerja PEGUAM eh?
So, aku buat kesimpulan bila sebut MAHKAMAH fomulanya jadi macam ni :

MAHKAMAH = PEGUAM

Sepatutnya yang aku rasa mahkamah tu lebih sinonim dengan Hakim.
Entah... agaknya dekat cerita2 kat tv memang yang obvious sekali kalau dalam court memang lawyer kot.
Kalau nak tengok dari sudut berkarisma & nampak macho / smart memang lawyer.
Hakim ni menakutkan je especially yang garang2.. oupss...


My SOHO


BTW, mahkamah mana boleh ada peguam.
Nanti namapak bias lah.
Peguam dari Jabatan Bantuan Guaman pun tak boleh pejabatnya di Mahkamah.
Nanti orang fikir berat sebalah.

So, bila sebut kerja mahkamah.
Kiranya kakitangan kerajaan lah kan (goverment servant).
Peguam ni swasta.
Ada Firm (pejabat guaman) sendiri.
Melainkan Peguam dari Jabatan Bantuan Guaman yang aku sebut kat atas tadi.
Haa...yang tu Peguam kerajaan..tu pun tempatnya bukan di mahkamah.
Nak daftar kes & bawak kes baru la pergi mahkamah.

Kesimpulannya,
Aku bukan Peguam...
So, bila orang kata aku kerja mahkamah jadi lawyer aku iakan ajela.
Sebabnya aku malas nak jawab.
Kalau sebut je jawatan hakiki aku confirm lagi banyak soalan diorang nak tanya.
HAHA


Gambar masa jadi lawyer tipu2 time study dulu...


Sebenarnya, dulu masa belajar memang cita2 nak jadi peguam.
Tapi disebabkan jalan nak ke arah tu sangat payah.
Dan aku tak sanggup nak hadapinya.
Tambah2 lagi bila dah berumah tangga.
Maka, cukuplah dengan kerja aku yang ada sekarang ni.

ALHAMDULILLAH

Terima kasih atas rezeki yang ENGKAU beri.
Terima kasih atas kurniaan Bos2 yang banyak mendidik.
Terima kasih atas kurniaan colleague2 yang sporting.
Semoga peroleh KEBERKATAN atas segala nikmat kurniaanMu.



0 comments:

Post a Comment