Thursday, December 4, 2014

Ujian Hidup

Alhamdulillah.. setelah sekian lama tak menulis di blog ini, hari ini diberi kesempatan untuk menulis sedikit pesanan dan perkongsian buat peringatan diri saya sendiri dan semoga peroleh manfaat buat para pembaca sekalian. Apa yang saya ingin kongsikan adalah berkenaan dengan "Ujian" Cuba kita lihat ke dalam diri kita sendiri. Bila kita ditimba apa2 musibah ataupun ujian, kita mesti akan rasa down.. stress.. dan selalu rasa diri kita ini serba kekurangan. Tapi kita lupa, bila kita lihat sekeliling kita, ada lagi orang lain yang hidup lebih susah, ditimpa ujian lebih besar, hidup dalam kesempitan dan peperangan. Surah al Baqarah ayat 286 yang bermaksud  :

Sesungguhnya Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya...

Kita kena ingat, ujian itu datang pada diri kita sebab Allah sayang kat kita. Allah nak beri peringatan pada diri kita supaya jangan lalai. Bila kita ditimpa ujian/musibah secara tak langsung kita akan berdoa memohon kepada Allah supaya dipermudahkan. Semakin banyak ujian yang kita hadapi, semakin dekat kita pada Allah, inshaAllah. Kita juga kena ingat disebalik kesusahan ujian yang kita hadapi pasti akan ada kesenangan selepas itu seperti Allah berfirman yang bermaksud :

Oleh itu, maka percayalah bahawa sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
Bahawa sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.


Sebagai seorang Muslim, bila kita ditimpa sebarang ujian/musibah kita tak boleh duduk diam sahaja dengan meratapi perasaan sedih akibat ditimpa ujian tersebut. Kita kena berusaha, berdoa, bertawakkal dengan berserah kepada Allah supaya dipermudahkan segala urusan dan keluarkan diri kita dari ujian tersebut.

Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa Yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa Yang ada pada diri mereka sendiri...

Semoga dengan sedikit perkongsian saya dberikan ini mendapat keberkatan dan dapat dijadikan panduan untuk kita sama-sama menghadapi ujian yang menimpa diri kita disepanjang kehidupan kita di dunia ini. Jadilah seorang muslim yang bukan sahaja bermanfaat kepada diri sendiri tapi juga bermanfaat kepada orang lain dan kepada sekalian ummah Islam secara keseluruhannya.  

Saksikan video berikut karya iProduction. Semoga peroleh manfaat & selamat beramal ;)





0 comments:

Post a Comment