Monday, October 18, 2010

Poligami : Madu ke Hempedu??


Bila dibangkitkan tentang isu poligami pasti kaum adam dan hawa semuanya ingin meluahkan pendapat masing-masing tak kiralah sama ada yang bersetuju mahupun yang tidak setuju. Bayangkanlah kalau diadakan pertandingan debat antara kaum adam dan hawa tentang isu poligami ni mesti 'hot' punya lah...
Saya pula sering dikaitkan dengan isu Poligami terutamanya bila tajuk 'assignment'kebanyakannnya berkisar tentang isu ini. Bermula dari tugasan subjek TITAS diiikuti subjek Undang-undang Keluarga Islam dan baru ini proposal untuk subjek Maktabah Syariah pun berkisar tentang poligami. Sampaikan ada pelajar dari fakulti lain yang buat 'assignment' TITAS tentang poligami juga datang menemui saya untuk bertanyakan tentang isu ini..Fuhh...dah macam 'pakar' poligami pula rasanya. Tak dapat saya bayangkan satu hari nanti bila satu-satunya suami saya yang tercinta datang menghampiri saya untuk mendapatkan kebenaran dari saya untuk berpoligami. Bila mulut bercakap tentang poligami mungkin mudah tapi bila benar-benar berlaku pada diri-sendiri barulah tahu bagaimana keadaan sebenar poligami itu sendiri.

Bak kata orang isteri yang ingin dipoligamikan bukanlah REDHA tapi PASRAH. Nak buat macam mana tak akan kerana itu ingin bercerai dan meninggalkan suami tercinta? Bagaimana dengan anak-anak? Nak tak nak...iya kan saja...PASRAH...apa-apa pun si suami yang ingin berpoligami silalah berlaku ADIL dan jalankan lah tanggungjawab anda dengan sebaiknya. Jangan ingat seronok saja, kat akhirat nanti akan dituntut segala perbuatan si suami yang tidak berlaku adil dan menyakiti hati isteri-isterinya. Apa yang penting jangan menipu! Nanti pecah tembelang. Teringat lagu cerita Madu Tiga yang menjadi 'background music' kami sewaktu pembentangan TITAS dulu.."mesti pandai berbohong...mesti pandai temberang...oh tetapi jangan sampai hai pecah tembelang".

Pada minggu lepas, saya,'coursemate' dan pensyarah Dr.Mashitoh Mahamood telah membuat lawatan ke Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (MSWPKL) untuk mengkaji tentang Prosedur Sijil Faraid. Dalam lawatan tersebut kami telah dibahagikan kepada 3 kumpulan untuk menyaksikan prosiding kes di kamar yang berbeza. Kumpulan saya tidak bernasib baik pula sebab sewaktu prosiding ingin dimulakan di kamar kami, kami telah dipanggil untuk ke
luar dan pergi ke bilik mesyuarat untuk perbincangan tentang faraid. Melepas la untuk tengok kes tuntutan fasakh. Ada kawan-kawan saya yang berada di kamar yang lain menceritakan ada satu kes di mana suami tersebut melafazkan talak ke atas isterinya dengan syahdu sekali (sambil menangis). Tak pastila pula itu kes fasakh ke atau kes cerai. Biasala suami isteri, bila masa manis semuanya terbaik. Bila dah pahit nak telan pun dah tak sanggup. Padahal orang kata yang pahit itu kena ditelan kerana yang pahit itu ubat. Orangla kata...bukan saya yang kata.

Sebenarnya saya ingin berkongsi satu laporan kes tentang poligami. Semasa lawatan ke MSWPKL kami semua diberikan satu buletin MSWPKL. Tertarik dengan laporan kes di halaman 26 hingga 29 yang membicarakan tentang Poligami. Berikut adalah laporan kes tersebut. Harap maaf saya tiada masa nak menaip laporan ni sebagai 'posting' sebab panjang sangat. Kalau nak baca sila tekan pada gambar ya. Rasanya macam kena 'save' dulu baru boleh baca. Baca...jangan tak baca. Rugi...lagi-lagi yang berminat nak berpoligami.







0 comments:

Post a Comment