Sunday, January 30, 2011

Virus Revolusi Tunisia



Pagi ini bila mana saya membuka FB saya rasa sangat terkejut bila terbaca dua link yang dishare oleh sahabat-sahabat saya di FB..
apabila saya membaca blog.Ariff dan blog krisismesirnasibrakyatkita
persoalannya yang timbul dalam pemikiran saya adalah sejauh manakah ketepatan sumber fakta yang diambil oleh blog tersebut?
apa pun yang saya lihat semakin dahsyat keadaan rusuhan yang berlaku di Mesir...
ramainya rakan-rakan dan kenalan yang menuntut di sana
semoga Allah pelihara keselamatan kalian semua...
Sejak revolusi bermula di Tunisia untuk menjatuhkan diktator Zine al-Abidine Ben Ali
revolusi ini mula menjangkiti negara-negara arab lain seperti Yaman dan kini Mesir
Kisah pengulingan di Tunisia ini bermula dengan tindakan seorang pemuda berusia 26 tahun...
seorang pedagang sayur dan buah-buahan membakar dirinya apabila pihak polis bertindak ganas merampas barang dagangannya pada 17 Disember 2010....
Peristiwa itu menjadi pemangkin kepada kebangkitan rakyat di Tunis untuk keluar daripada cengkaman pemerintahan yang zalim dan mengamalkan korupsi...
Nama Mohamed Bouazizi memang tidak dapat dilupakan oleh keluarga Ben Ali kerana telah menjatuhkan kerajaan yang diperintah oleh Ben Ali selama 23 tahun ini..
sehingga seorang polis pun sudah tidak kelihatan lagi di jalanraya Tunisia
Dengan kata lain, kerajaan Diktator Ben Ali telah sama sekali runtuh...
ibarat semut yang menggulingkan gajah
apa yang penting di sini adalah kita harus mengambil iktibar atas apa yang sedang berlaku ini...
pendapat peribadi saya..
kepada pemimpin di negara kita harus membuat perubahan yang positif dan mengambil iktibar dari apa yang telah menimpa Negara arab ini
Kalau isteri Ben Ali, Leila Trabelsi terkenal kerana ketamakannya dan pembaziran melampau,
apa bezanya dengan pemimpin di negara kita?
kepada rakyat, bersyukurlah dengan keamanan yang kita kecapi hari ini
ingatlah...kita harus bersyukur kerana setiap pagi Isnin kita masih lagi boleh keluar dari rumah untuk menghantar anak-anak ke sekolah dan pergi bekerja untuk mencari rezeki…
berbaloikah keamanan itu dicabul sehingga sanggup membunuh diri sendiri?
tiada cara lainkah yang lebih aman?
Dan apabila kerajaan yang sedia ada telah musnah
Adakah mereka-mereka ini telah merancang perubahan yang akan dilakukan selepas itu?
Dan di sini saya amat tertarik dengan penulisan daripada Abu Urwah Al-Athari Al-Madani dan juga komen daripada Ustaz Emran tentang revolusi ini...
Oleh itu, sama-samalah kita fikirkan apa yang terbaik untuk Malaysia Negara kita tercinta ini…




0 comments:

Post a Comment